Passió pel retrat


Acudir els diumenges al matí al Centre del Carme de València s'ha convertit en una cita ineludible per a moltes i molts artistes valencians apassionats pel retrat. Habitualment, d'onze a una del migdia, diversos retratistes practiquen diferents modalitats artístiques, des del carbonet a la sanguina, pastís, llapis i aquarel·la, amb les i els models improvisats entre els visitants al museu que es presten a posar durant mitja hora en el claustre renaixentista de l'antic convent.


Són els pocs que entren en el museu amb bosses i motxilles, amb la confiança de zeladors i vigilants que fins i tot han arribat a posar, en diverses ocasions, pels artistes. Normalment, quan conclou la sessió de retrat, la majoria dona als que han posat les seues obres, a vegades de gran grandària.


En l'actualitat, cada diumenge, es reuneixen entre deu i quinze retratistes, però, com assenyala Eduard, un dels més veterans, abans de la pandèmia arribaven a reunir-se més de trenta. El grup s'ha convertit en un atractiu més per als que visiten el Centre del Carme. La pandèmia i un parell d'anys sense vindre va fer que l'afluència de retratistes baixara, assenyala Santiago, un altre dels pintors habituals a aquestes trobades dominicals.

Qualsevol artista que li agrade el retrat és benvingut, uns altres es situan pel jardin i dibuixen el claustre o detalls de l'edifici. Amelia i Sol són, també, dos de les assídues a aquesta trobada. Solen donar els seus dibuixos de gran format als quals posen i el carbó sobre paper s'ha convertit en la manera de plasmar la seua afició de dècades; són mayoria les dones que acudeixen a aquesta cita.

L'actual Centre del Carmen va albergar, durant, gran part del segle XX, l'antiga escola de Belles arts de València i a ella acudian nombrosos alumnes de tota Espanya atrets per la seua fama i la del seu elenc de professors. Després, en els anys 80 es va inaugurar l'actual Facultat de Belles arts, en la Universitat Politècnica, i l'escola va tancar les seues portes. Després d'una gran remodelació va tornar a obrir-se a principis dels 90 com a centre d'exposicions, primer adscrit a l'IVAM i després iniciant la seua marxa pròpia.


Són els habituals a aquesta cita els que, preguntant per l'origen de la trobada, ens responen que el va iniciar l'escultor de la Ossa. Amb la curiositat de recaptar les dades precises, contactem i ens acostem a l'estudi que el quasi octogenari artista posseeix al Carrer Alboraia de València, prop de l'Institut Benlliure, i al qual acudeix diàriament a treballar, i és ell el que ens explica com es va iniciar: "Quan Felipe Garin és nomenat president del consorci de museus i, també, director gerent del Centre del Carme, em proposa recuperar d'algun mode l'activitat artística del centre per a recordar el que va ser aquest edifici, amb les seues aules". El catedràtic i escultor Alfonso de la Ossa, en aquell moment professor en la Facultat de Belles arts, va promoure l'inici de les trobades als quals acudeixen nombrosos artistes i aficionats. Prompte també es van afegir a la cita membres del Cercle de Belles arts (hui desaparegut) del qual de la Ossa va ser també president un temps.


Així, l'afició de nombrosos artistes i la voluntat que el record del qual va ser durant dècades el Convent del Carme no es perdera, els retratistes continuen acudint cada diumenge al museu per a practicar. Un atractiu més per als que el visiten els diumenges al matí i una oportunitat de portar-se debades un parell de retrats si posen com a models.

*La versió en castellà d'aquest l'article s'ha publicat al digital "Valencia bonita" que es pot consultar en aquest enllaç: https://www.valenciabonita.es/2024/02/02/arte-en-vivo-domingos-centro-del-carmen-valencia/

 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Collage viene del francés coller, que significa pegar. Exposición de Rodolfo Torres en Valencia.

Parole, parole... Las palabras dibujadas de Katia Padilla

Dones que donen vida. Una exposició fotogràfica de Josep A. Collado