Inteligència artificial: mort o resurrecció de l'art?


Boris Eldagsen ha renunciat al premi Sony World Photography després d'haver guanyat amb una imatge generada per Inteligència artificial. El creador, conegut pel seu treball conceptual, desitja obrir el debat sobre aquestes eines. Amb motiu d'aquesta notícia, ens hem preguntat quins són els límits actuals i el possible ús d'eines com a Xat GPT, Midjourney o DALL-E, a més de les seues conseqüències per a l'ecosistema de l'art.

El premi de fotografia Sony World Photography ha estat en el centre de la controvèrsia després que el fotògraf alemany Boris Eldagsen rebutjara el seu guardó en la categoria creativa, que havia guanyat amb l'ajuda d'una intel·ligència artificial (IA). Eldagsen, qui és conegut per les seues obres d'art conceptual, va argumentar que l'ús d'aquesta tecnologia en la seua obra no va ser accidental i que la seua victòria en la competició no mereix una celebració, sinó que és una oportunitat per a iniciar un diàleg sobre l'art creat per IA.

La intel·ligència artificial s'ha convertit en una eina cada vegada més popular en el camp de la fotografia i la il·lustració. Les imatges generades d'aquesta manera són aquelles creades per computadores a través d'algorismes complexos, que els permeten imitar l'estil i la tècnica dels creadors humans. Aquestes poden ser utilitzades en una àmplia varietat de contextos, des de la publicitat fins a la creació de contingut visual per a jocs i pel·lícules.

Encara que ara estiga d'actualitat, la irrupció d'aquesta tecnologia en el camp de la fotografia es remunta a principis dels anys 2000. A mesura que s'han succeït els avanços, les imatges generades per IA han anat guanyant popularitat, i cada vegada més fotògrafs i artistes s'han sumat a la tendència. No obstant això, aquesta situació ha generat un debat sobre les possibles conseqüències per als treballadors del sector cultural. Alguns argumenten que la IA podria eventualment reemplaçar als fotògrafs i altres artistes, la qual cosa podria provocar una pèrdua d'ocupació i una disminució de la creativitat humana.

És en aquest context, on el rebuig de Eldagsen al premi de fotografia Sony World Photography cobra sentit i pot ser vist com una anomenada a la reflexió sobre el paper de la IA en la creació artística. D'aquesta manera, es justifica el seu rebuig i s'interpreta com un recordatori que l'art creat per IA no és necessàriament un avanç positiu per a la creativitat humana.

* Han notat alguna cosa estranya en els anteriors paràgrafs? Un to diferent? Absència d'humanitat? No? Doncs bé, aquestes línies han sigut generades íntegrament per Xat GPT, la intel·ligència artificial especialitzada en textos més coneguda. Només ha requerit unes breus instruccions, detallant el tema sobre el qual volia que escriguera. Immediatament, l'eina va respondre amb quasi 500 paraules, que només va caldre editar (sense més esforç del que es dedica al text d'un autor humà).

Article complet en Ars Magazinehttps://arsmagazine.com/inteligencia-artificial-muerte-o-resurreccion-del-arte/

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Collage viene del francés coller, que significa pegar. Exposición de Rodolfo Torres en Valencia.

Parole, parole... Las palabras dibujadas de Katia Padilla

Dones que donen vida. Una exposició fotogràfica de Josep A. Collado